Klik op één van de activiteiten voor meer info
Een korte schets over het waarom…
In de klassen werd er al veel gewerkt rond omgaan met elkaar: Wat kan er beter, wat kunnen we oplossen, welke afspraken kunnen we beter aanpassen…
Heel veel van die opmerkingen hadden echter betrekking op het reilen en zeilen van de hele school.
Toch was er geen mogelijkheid om ze eens met andere klassen te bespreken.
- Eén afgevaardigde per klas van de tweede en derde graad (en één vervanger)
- vertegenwoordigt éénmaal per maand de klas
- ook enkele leerkrachten aanwezig
- voorstellen worden door leerlingen aan de leerkrachten aangebracht en tijdens de leerlingenraad besproken
- daarna verslag in de klas uitgebracht
- tijdens de personeelsvergaderingen wordt dit besproken met de leerkrachten
- Nemen tijdens schoolse activiteiten, o.a. schoolfeest, kerstmarkt,... deel als leerlingenraad
Denken mee na over acties, die zij kunnen ondernemen om zo mee bij te dragen tot een betere samenleving (acties ten voordele van het goede doel)
Werken mee aan een groene en interactieve speelplaats
Waarover kan er gepraat worden?
- Er zijn eigenlijk geen beperkingen
- heel wat praktische vragen
- Veelal draait het om de school als organisatie en hoe de leerlingenraad daar mee deel van kan uitmaken
- ook opmerkingen over de school als leeromgeving (bv. over huiswerk)
- sociaal-emotionele aangelegenheden.
- kinderen leren verantwoordelijkheid en initiatief nemen
- Het is een gouden regel dat elke vraag serieus genomen wordt. De leerlingen krijgen antwoord op elke vraag. De enige beperking die gesteld wordt, is dat reglementen niet kunnen veranderen. Over afspraken kan natuurlijk wel gepraat worden.
Dit initiatief bouwt mee aan onze school als leefschool!
Deze werkploeg zet hard in op het groener en avontuurlijker maken van onze speelplekken op onze school.
De Macho-plan(t) steekt graag de handen uit mouwen en houdt zelfs van het stevigere werk.
Denken maar vooral doen, daar staan we voor!
In de korte tijd dat ons ploegje samenwerkt, werden reeds heel wat projecten en plannetjes gesmeed. Samen met een aantal experts bedachten we een plan om onze grijze, kille speelplaatsen aan te pakken. Na enige inzamelacties en subsidies, die we verkregen via het ECOhuis en CERA, waren we gelanceerd.
Voor de kerstvakantie (2018) startten we reeds met wat groene vernieuwingen alsook enkele afbraakwerken.
Zo vervingen we reeds een heel aantal van die grijze stenen door grond en boomschors. We vlochten een wilgenhut in elkaar, slingertouwen werden opgehangen en staken we moestuinbakken in elkaar, waarin we diverse zaken plantten. We haalden, via de groendienst van Wilrijk, boomstammen en houten schijven, waarmee de kinderen nu tijdens de speeltijden verder bouwen en hun fantasie de “vrije loop” laten. Zo maken ze zelf een wip, tellen de schijven, huppelen, dartelen en genieten met volle teugen. Een ideale en mooie kans om te leren in en met de natuur!
Afgelopen zomer waren we niet meer te houden en startten we dan ook met het verder "vergroenen", actiever en uitdagender maken van één van onze speelzones.
Het grijs verdween en maakte plaats voor 3 grote, avontuurlijke “groen-bruine-grijze” speeldomeinen. Dals en putten werden uitgegraven, zand werd aangevoerd, muren werden gemetseld, grasmatten werden aangelegd,…en al gauw toverden we de grijze, kille speelplaats om tot een groen stukje waar we, al zeggen we het zelf, héél érg trots op zijn.
D.m.v. deze vergroening trachten we meer dan ooit tevoren in te zetten op de optimale ontwikkeling van al onze leerlingen. We proberen hierbij te voldoen aan alle de noden van elk kind. Onze kinderen staan in dit hele gebeuren centraal.
We zijn er dan ook van overtuigd dat we met dit team en dit project het hart van onze school (letterlijk en figuurlijk) zullen raken.
Deze transformatie van onze buitenruimtes zal bijdragen tot een optimale groei van onze leerlingen. Op deze manier trachten we kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden en onze kinderen te laten genieten van de mooie, groene natuur.
Een school met oog, (groen) hart en zorg voor een duurzame en milieuvriendelijke leeromgeving.
We zijn nog lang niet uitgeteld. Wees maar gerust dat je nog van ons zal horen!
Voor onze tweede leerjaren
Enkele dagen op de boerderij is voor vele kinderen een boeiende belevenis.
Zeker wanneer ze de kans krijgen om mee de handen uit de mouwen te steken :
- kennismaken met de dieren op de boerderij
- dieren voederen en verzorgen
- stallen uitmesten
- brood bakken, choco maken, ...
Waarheen?
- Schooljaar 2005 - 2006 : Doe-mee-boerderij 't Groenhof
- Schooljaar 2006 - 2007 : Doe-mee-boerderij 't Groenhof
- Schooljaar 2007 - 2008 : Doe-mee-boerderij 't Groenhof
- Schooljaar 2008 - 2009 : Doe-mee-boerderij 't Groenhof
- Schooljaar 2009 - 2010 : Doe-mee-boerderij 't Groenhof
- Schooljaar 2010 - 2011 : De Bonte Beestenboel
- Schooljaar 2011 - 2012 : De Bonte Beestenboel
- Schooljaar 2012 - 2013 : De Bonte Beestenboel
- Schooljaar 2013 - 2014 : De Bonte Beestenboel
- Schooljaar 2014 - 2015 : De Bonte Beestenboel
- Schooljaar 2015 - 2016 : De Bonte Beestenboel
- Schooljaar 2016 - 2017 : De Bonte Beestenboel
- Schooljaar 2017 - 2018 : De Bonte Beestenboel
- Schooljaar 2018 - 2019 : De Bonte Beestenboel
- Schooljaar 2019 - 2020 : De Bonte Beestenboel
Voor onze vijfde leerjaren
Deze driedaagse uitstap maken we met de fiets. Tijdens de fietstocht van ongeveer 15 km oefenen we onze fietsvaardigheden en ons gedrag in het verkeer. De kinderen krijgen de kans om elkaar op een andere manier te leren kennen en met elkaar te leren omgaan in een niet-schoolse omgeving.
Waarheen?
- Schooljaar 2017-2018 : Den Horst, Schoten
- Schooljaar 2018-2019 : Den Horst, Schoten.
Historie
- Sinds 1995 ingericht (toen nog Centrale Jongensschool)
- Enkel de jongens samen met de Sint-Camillusstraat
- Eerste maal Saint-Luc
- Fusie in 1996 : De Ark gemengd naar Leysin
Visie
- Niet zomaar een tussendoortje
- Staat niet los van het schoolgebeuren
- Overtuigd van de pedagogische meerwaarde van openluchtklassen
- Worden goed voorbereid met een degelijke naverwerking
Heel wat leergebieden komen aan bod.
- Wereldoriëntatie krijgt er uiteraard een belangrijk aandeel in.
Samen gaan de leerlingen op zoek naar verschillen en overeenkomsten tussen België en Zwitserland/Frankrijk. - Ook wiskunde komt aan bod : kinderen leren treintabellen aflezen en correct interpreteren, ze leren tijdsduur berekenen en omgaan met Zwitserse munten...
- Heel wat lesactiviteiten gebeuren buiten de muren in de open lucht.
Vandaag de dag is onderwijs niet enkel overdracht van kennis. Dit komt zeker tot uiting in het sneeuwklasproject. Leerkrachten leven tien dagen lang, 24 uur op 24 met hun leerlingen samen. Ze zijn op elkaar aangewezen. Dit vormt de basis van vriendschap, vertrouwen en waardering. De meeste ouders zullen ook een ervaring rijker worden, want wellicht zullen ze hun kind voor de eerste keer een lange periode moeten missen.
• Schooljaar 1994 - 1995 : Saint-Luc (hotel le Cervin)
• Schooljaar 1995 - 1996 : Disentis (Acla da Fontauna)
• Schooljaar 1996 - 1997 : Leysin (hotel Mont Blanc)
• Schooljaar 1997 - 1998 : Leysin (hotel Mont Blanc)
• Schooljaar 1998 - 1999 : Leysin (hotel Mont Blanc)
• Schooljaar 1999 - 2000 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2000 - 2001 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2001 - 2002 : Saint-Luc (Hotel le Cervin)
• Schooljaar 2002 - 2003 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2003 - 2004 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2004 - 2005 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2005 - 2006 : Valmeinier (Frankrijk)
• Schooljaar 2006 - 2007 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2007 - 2008 : Saint-Luc (hotel le Cervin)
• Schooljaar 2008 - 2009 : Valmeinier (Frankrijk)
• Schooljaar 2009 - 2010 : Leysin (hotel Fabiola)
• Schooljaar 2010 - 2011 : Zinal (Zwitserland)
• Schooljaar 2011 - 2012 : Valmeinier (Frankrijk)
• Schooljaar 2012 - 2013 : Valmeinier (Frankrijk)
• Schooljaar 2013 - 2014 : Zinal (Zwitserland)
• Schooljaar 2014 - 2015 : Valmeinier (Frankrijk)
• Schooljaar 2015 - 2016 : Zinal (Zwitserland)
• Schooljaar 2016 - 2017 : Wengen (Zwitserland)
• schooljaar 2017 - 2018 : Zinal (Zwitserland)
• schooljaar 2018 - 2019 : Zinal (Zwitserland)
• schooljaar 2019 - 2020 : Zinal (Zwitserland)