sneeuwklassen

Klik op één van onze schoolactiviteiten voor meer info:

Een korte schets over het waarom…

In de klassen werd er al veel gewerkt rond omgaan met elkaar: Wat kan er beter, wat kunnen we oplossen, welke afspraken kunnen we beter aanpassen…
Heel veel van die opmerkingen hadden echter betrekking op het reilen en zeilen van de hele school.
Toch was er geen mogelijkheid om ze eens met andere klassen te bespreken.

Leerlingenraad

  • Eén afgevaardigde per klas van de tweede en derde graad (en één vervanger)
  • vertegenwoordigt éénmaal per maand de klas
  • ook enkele leerkrachten aanwezig
  • voorstellen worden door leerlingen aan de leerkrachten aangebracht en tijdens de leerlingenraad besproken
  • daarna verslag in de klas uitgebracht
  • tijdens de personeelsvergaderingen wordt dit besproken met de leerkrachten
  • Nemen tijdens schoolse activiteiten, o.a. schoolfeest, kerstmarkt,… deel als leerlingenraad
  • Denken mee na over acties, die zij kunnen ondernemen om zo mee bij te dragen tot een betere samenleving (acties ten voordele van het goede doel)

  • Werken mee aan een groene en interactieve speelplaats

Waarover kan er gepraat worden?

  • Er zijn eigenlijk geen beperkingen
  • heel wat praktische vragen
  • Veelal draait het om de school als organisatie en hoe de leerlingenraad daar mee deel van kan uitmaken
  • ook opmerkingen over de school als leeromgeving (bv. over huiswerk)
  • sociaal-emotionele aangelegenheden.
  • kinderen leren verantwoordelijkheid en initiatief nemen
  • Het is een gouden regel dat elke vraag serieus genomen wordt. De leerlingen krijgen antwoord op elke vraag. De enige beperking die gesteld wordt, is dat reglementen niet kunnen veranderen. Over afspraken kan natuurlijk wel gepraat worden.

Dit initiatief bouwt mee aan onze school als leefschool!

Voor onze tweede leerjaren

Enkele dagen op de boerderij is voor vele kinderen een boeiende belevenis.
Zeker wanneer ze de kans krijgen om mee de handen uit de mouwen te steken :

  • kennismaken met de dieren op de boerderij
  • dieren voederen en verzorgen
  • stallen uitmesten
  • brood bakken, choco maken, …

Waarheen?

  • Schooljaar 2005 – 2006 : Doe-mee-boerderij ’t Groenhof
  • Schooljaar 2006 – 2007 : Doe-mee-boerderij ’t Groenhof
  • Schooljaar 2007 – 2008 : Doe-mee-boerderij ’t Groenhof
  • Schooljaar 2008 – 2009 : Doe-mee-boerderij ’t Groenhof
  • Schooljaar 2009 – 2010 : Doe-mee-boerderij ’t Groenhof
  • Schooljaar 2010 – 2011 : De Bonte Beestenboel
  • Schooljaar 2011 – 2012 : De Bonte Beestenboel
  • Schooljaar 2012 – 2013 : De Bonte Beestenboel
  • Schooljaar 2013 – 2014 : De Bonte Beestenboel
  • Schooljaar 2014 – 2015 : De Bonte Beestenboel
  • Schooljaar 2015 – 2016 : De Bonte Beestenboel
  • Schooljaar 2016 – 2017 : De Bonte Beestenboel
  • Schooljaar 2017 – 2018 : De Bonte Beestenboel

Voor onze vijfde leerjaren

Deze driedaagse uitstap maken we met de fiets. Tijdens de fietstocht van ongeveer 15 km oefenen we onze fietsvaardigheden en ons gedrag in het verkeer. De kinderen krijgen de kans om elkaar op een andere manier te leren kennen en met elkaar te leren omgaan in een niet-schoolse omgeving.

Waarheen?

  • Schooljaar 2017-2018 : Den Horst, Schoten.

Foto’s Gimme

Hieronder kan je de foto’s vinden van de sneeuwklassers. Ze zitten dit jaar in Zinal in Zwitserland.

Hieronder vind je de avonturen terug van onze zesdejaars:

Historie

  • Sinds 1995 ingericht (toen nog Centrale Jongensschool)
  • Enkel de jongens samen met de Sint-Camillusstraat
  • Eerste maal Saint-Luc
  • Fusie in 1996 : De Ark gemengd naar Leysin

Visie

  • Niet zomaar een tussendoortje
  • Staat niet los van het schoolgebeuren
  • Overtuigd van de pedagogische meerwaarde van openluchtklassen
  • Worden goed voorbereid met een degelijke naverwerking

Heel wat leergebieden komen aan bod.

  • Wereldoriëntatie krijgt er uiteraard een belangrijk aandeel in.
    Samen gaan de leerlingen op zoek naar verschillen en overeenkomsten tussen België en Zwitserland/Frankrijk.
  • Ook wiskunde komt aan bod : kinderen leren treintabellen aflezen en correct interpreteren, ze leren tijdsduur berekenen en omgaan met Zwitserse munten…
  • Heel wat lesactiviteiten gebeuren buiten de muren in de open lucht.

Vandaag de dag is onderwijs niet enkel overdracht van kennis. Dit komt zeker tot uiting in het sneeuwklasproject. Leerkrachten leven tien dagen lang, 24 uur op 24 met hun leerlingen samen. Ze zijn op elkaar aangewezen. Dit vormt de basis van vriendschap, vertrouwen en waardering. De meeste ouders zullen ook een ervaring rijker worden, want wellicht zullen ze hun kind voor de eerste keer een lange periode moeten missen.

• Schooljaar 1994 – 1995 : Saint-Luc (hotel le Cervin)
• Schooljaar 1995 – 1996 : Disentis (Acla da Fontauna)
• Schooljaar 1996 – 1997 : Leysin (hotel Mont Blanc)
• Schooljaar 1997 – 1998 : Leysin (hotel Mont Blanc)
• Schooljaar 1998 – 1999 : Leysin (hotel Mont Blanc)
• Schooljaar 1999 – 2000 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2000 – 2001 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2001 – 2002 : Saint-Luc (Hotel le Cervin)
• Schooljaar 2002 – 2003 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2003 – 2004 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2004 – 2005 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2005 – 2006 : Valmeinier (Frankrijk)
• Schooljaar 2006 – 2007 : Maloja (Maloja Palace)
• Schooljaar 2007 – 2008 : Saint-Luc (hotel le Cervin)
• Schooljaar 2008 – 2009 : Valmeinier (Frankrijk)
• Schooljaar 2009 – 2010 : Leysin (hotel Fabiola)
• Schooljaar 2010 – 2011 : Zinal (Zwitserland)
• Schooljaar 2011 – 2012 : Valmeinier (Frankrijk)
• Schooljaar 2012 – 2013 : Valmeinier (Frankrijk)
• Schooljaar 2013 – 2014 : Zinal (Zwitserland)
• Schooljaar 2014 – 2015 : Valmeinier (Frankrijk)
• Schooljaar 2015 – 2016 : Zinal (Zwitserland)
• Schooljaar 2016 – 2017 : Wengen (Zwitserland)
• schooljaar 2017 – 2018 : Zinal (Zwitserland)